Dostęp do informacji publicznej

§1. Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902).

§2.

  1. Prawo dostępu do informacji publicznej przysługuje każdemu i obejmuje uprawnienia do:
    1. uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego,
    2. wglądu do dokumentów urzędowych,
    3. dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów,
    4. niezwłocznego uzyskania informacji publicznej zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych.
  2. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu:
    1. w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawo chronionych,
    2. ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.

§3. Udostępnieniu podlegają między innymi informacje o:

  1. organach władzy publicznej, w tym o statusie prawnym, organizacji, kompetencjach, majątku, osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach,
  2. zasadach funkcjonowania organów władzy publicznej, w tym o sposobach załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach,
  3. polityce władz, w tym o zamierzeniach, projektach aktów normatywnych, programach dotyczących realizacji zadań publicznych,
  4. danych publicznych,
  5. majątku publicznym.

§4.

  1. Udostępnianie informacji publicznych następuje w drodze:
    1. ogłoszenia informacji publicznych, w tym dokumentów urzędowych, w Biuletynie Informacji Publicznej,
    2. w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscach ogólnodostępnych.
  2. Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej jest udostępniania na wniosek.

§5.

  1. Wnioski o udostępnianie informacji publicznej mogą być wnoszone do placówki ustnie lub pisemnie, także za pomocą faksu lub poczty elektronicznej.
  2. Wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego, jeżeli nie ma możliwości ustalenia tego adresu, pozostawia się bez rozpoznania.
  3. Wpływające do placówki wnioski są rejestrowane w rejestrze wniosków o udostępnianie informacji publicznej.
  4. Dyrektor placówki zarejestrowany wniosek przekazuje komórce organizacyjnej do rozpatrzenia wg właściwości oraz kontroluje termin załatwienia sprawy.

§6.

  1. Wpływające do placówki wnioski o udostępnianie informacji publicznej powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
  2. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie określonym w ust.1 należy powiadomić wnoszącego wniosek o powodach opóźnienia oraz o terminie w jakim informacja zostanie udostępniona, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.

§7. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i formie zgodnej z wnioskiem.

§8. Dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, jednak jeżeli podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.

§9.

  1. Odmowa udostępnienia informacji publicznej może nastąpić tylko ze względu na:
    1. ochronę informacji niejawnych,
    2. ochronę innych tajemnic ustawowo chronionych,
    3. ochronę prywatności osób fizycznych lub tajemnicy przedsiębiorcy.
  2. Odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w formie decyzji administracyjnej.
  3. Do decyzji stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

§10. W sprawach nieuregulowanych przy przyjmowaniu i załatwianiu wniosków o udostępnienie informacji publicznej stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 902) i Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2000, 2185).

Zasady ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego w Publicznej Bibliotece Pedagogicznej Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie

  1. Każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystywania informacji publicznej udostępnionej przez PBP.
  2. Informacje sektora publicznego, które są w posiadaniu PBP udostępnione są do ponownego wykorzystywania:
    1. przez opublikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej,
    2. poprzez udostępnienie na stronie internetowej PBP (www.biblioteka.womczest.edu.pl)
    3. na podstawie wniosku o udostępnienie lub przekazanie w celu ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.
  3. Wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego składa się w formie papierowej (dane adresowe: 42-200 Częstochowa, al. Jana Pawła II 126/130) lub elektronicznej na adres mailowy: info@womczest.edu.pl.
  4. Wniosek skierowany do PBP winien zawierać w szczególności:
    1. informacje o wnioskodawcy obejmujące imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w sposób lub w formie wskazanych we wniosku,
    2. wskazanie informacji sektora publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana oraz źródło udostępniania lub przekazania,
    3. wskazanie celu ponownego wykorzystania (komercyjny albo niekomercyjny), w tym określenie rodzaju działalności, w której informacja sektora publicznego będzie ponownie wykorzystywana, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług,
    4. wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku sieci elektronicznej także wskazanie formatu danych.
  5. PBP nie jest obowiązana do tworzenia informacji sektora publicznego, ich przetwarzania w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie oraz sporządzania z nich wyciągów, jeżeli spowoduje to konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste czynności.
  6. Po rozpatrzeniu wniosku PBP:
    1. przekazuje informacje sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania bez określenia warunków ponownego wykorzystania,
    2. informuje o braku warunków ponownego wykorzystania lub informację o wysokości opłat za udostępnienie lub przekazanie informacji,
    3. składa ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystania lub informację o wysokości opłat za udostępnianie lub przekazanie informacji,
    4. odmawia, w drodze decyzji, wyrażenia zgody na ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego
      • organem odwoławczym od decyzji Dyrektora RODN „WOM” o odmowie wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz od decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie jest minister właściwy do spraw informatyzacji,
      • odwołanie składa się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
  7. Wnioskodawca, który otrzymał ofertę, o której mowa w pkt 6 ppkt 3 może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo w tym terminie zawiadomić PBP o przyjęciu oferty. Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
  8. Informacje sektora publicznego PBP udostępnia lub przekazuje w celu ich ponownego wykorzystywania bezpłatnie, chyba że przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów.
  9. Wysokość ustalonej opłaty nie może przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio w celu przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania w określony sposób i w określonej formie.
  10. W sprawach nieuregulowanych niniejszymi zasadami stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. 2021 r. poz. 1641 ze zm.) oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2000, 2185).

 

Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Częstochowie

Aleja Jana Pawła II 126/130
42-200 Częstochowa

tel.: +48 (34) 360 60 04 / +48 (34) 360 60 14

e-mail:
info@womczest.edu.pl

NIP: 5731033347
REGON: 001388220

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl


Logo głównego BIP.

Licznik odwiedzin

Odwiedzana: 176

Powrót na początek strony