Najnowsze artykuły
- Zarządzenie Nr D.021.14.2024.AŻ Dyrektora Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Częstochowie z dnia 31 października 2024 r.
- Zarządzenie Nr D.021.13.2024.AŻ Dyrektora Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie z dnia 22 października 2024 r.
- Zarządzenie Nr D.021.12.2024.AŻ Dyrektora Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie z dnia 7 października 2024 r.
Najczęściej czytane artykuły
Dostęp do informacji publicznej
§1. Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902).
§2.
- Prawo dostępu do informacji publicznej przysługuje każdemu i obejmuje uprawnienia do:
- uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego,
- wglądu do dokumentów urzędowych,
- dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów,
- niezwłocznego uzyskania informacji publicznej zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych.
- Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu:
- w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawo chronionych,
- ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.
§3. Udostępnieniu podlegają między innymi informacje o:
- organach władzy publicznej, w tym o statusie prawnym, organizacji, kompetencjach, majątku, osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach,
- zasadach funkcjonowania organów władzy publicznej, w tym o sposobach załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach,
- polityce władz, w tym o zamierzeniach, projektach aktów normatywnych, programach dotyczących realizacji zadań publicznych,
- danych publicznych,
- majątku publicznym.
§4.
- Udostępnianie informacji publicznych następuje w drodze:
- ogłoszenia informacji publicznych, w tym dokumentów urzędowych, w Biuletynie Informacji Publicznej,
- w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscach ogólnodostępnych.
- Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej jest udostępniania na wniosek.
§5.
- Wnioski o udostępnianie informacji publicznej mogą być wnoszone do placówki ustnie lub pisemnie, także za pomocą faksu lub poczty elektronicznej.
- Wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego, jeżeli nie ma możliwości ustalenia tego adresu, pozostawia się bez rozpoznania.
- Wpływające do placówki wnioski są rejestrowane w rejestrze wniosków o udostępnianie informacji publicznej.
- Dyrektor placówki zarejestrowany wniosek przekazuje komórce organizacyjnej do rozpatrzenia wg właściwości oraz kontroluje termin załatwienia sprawy.
§6.
- Wpływające do placówki wnioski o udostępnianie informacji publicznej powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
- Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie określonym w ust.1 należy powiadomić wnoszącego wniosek o powodach opóźnienia oraz o terminie w jakim informacja zostanie udostępniona, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
§7. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i formie zgodnej z wnioskiem.
§8. Dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, jednak jeżeli podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
§9.
- Odmowa udostępnienia informacji publicznej może nastąpić tylko ze względu na:
- ochronę informacji niejawnych,
- ochronę innych tajemnic ustawowo chronionych,
- ochronę prywatności osób fizycznych lub tajemnicy przedsiębiorcy.
- Odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w formie decyzji administracyjnej.
- Do decyzji stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§10. W sprawach nieuregulowanych przy przyjmowaniu i załatwianiu wniosków o udostępnienie informacji publicznej stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 902) i Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2000, 2185).
Zasady ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego w Publicznej Bibliotece Pedagogicznej Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie
- Każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystywania informacji publicznej udostępnionej przez PBP.
- Informacje sektora publicznego, które są w posiadaniu PBP udostępnione są do ponownego wykorzystywania:
- przez opublikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej,
- poprzez udostępnienie na stronie internetowej PBP (www.biblioteka.womczest.edu.pl)
- na podstawie wniosku o udostępnienie lub przekazanie w celu ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.
- Wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego składa się w formie papierowej (dane adresowe: 42-200 Częstochowa, al. Jana Pawła II 126/130) lub elektronicznej na adres mailowy: info@womczest.edu.pl.
- Wniosek skierowany do PBP winien zawierać w szczególności:
- informacje o wnioskodawcy obejmujące imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w sposób lub w formie wskazanych we wniosku,
- wskazanie informacji sektora publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana oraz źródło udostępniania lub przekazania,
- wskazanie celu ponownego wykorzystania (komercyjny albo niekomercyjny), w tym określenie rodzaju działalności, w której informacja sektora publicznego będzie ponownie wykorzystywana, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług,
- wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku sieci elektronicznej także wskazanie formatu danych.
- PBP nie jest obowiązana do tworzenia informacji sektora publicznego, ich przetwarzania w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie oraz sporządzania z nich wyciągów, jeżeli spowoduje to konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste czynności.
- Po rozpatrzeniu wniosku PBP:
- przekazuje informacje sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania bez określenia warunków ponownego wykorzystania,
- informuje o braku warunków ponownego wykorzystania lub informację o wysokości opłat za udostępnienie lub przekazanie informacji,
- składa ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystania lub informację o wysokości opłat za udostępnianie lub przekazanie informacji,
- odmawia, w drodze decyzji, wyrażenia zgody na ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego
- organem odwoławczym od decyzji Dyrektora RODN „WOM” o odmowie wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz od decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie jest minister właściwy do spraw informatyzacji,
- odwołanie składa się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
- Wnioskodawca, który otrzymał ofertę, o której mowa w pkt 6 ppkt 3 może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo w tym terminie zawiadomić PBP o przyjęciu oferty. Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
- Informacje sektora publicznego PBP udostępnia lub przekazuje w celu ich ponownego wykorzystywania bezpłatnie, chyba że przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów.
- Wysokość ustalonej opłaty nie może przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio w celu przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania w określony sposób i w określonej formie.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszymi zasadami stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. 2021 r. poz. 1641 ze zm.) oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2000, 2185).